2009.05.31 Gatans Lag

(Swedish)

Inom någon dag kommer det en drös recensioner här, men redan nu följer min åsikt på den nya Gatans Lag skivan som kommer ut nu lagom till sommaren. Ett långt albumnamn kräver en lång recension. Dessutom har jag ändå tagit bort en hel del text.

Gatans Lag - Låt mig stanna tre dagar i himmelen innan djävulen vet att jag är död (Kjell Hell)


Gatans Lag - Låt mig stanna tre dagar i himmelen innan djävulen vet att jag är död (Kjell Hell) Jag tycker fortfarande att "Jag hatar folk" tillhör en av sveriges bästa punklåtar genom tiderna. Ja hela den mini-cd'n kom som en frisk fläkt över punksverige (förutom dialekten). Dom kom med det där som verkligen behövdes då jag var utled på den så förbannat tråkiga och välproducerade amerikanska streetpunkvågen. Sen dess har mitt intresse för bandet gått upp och ner, kanske mest ner då texterna innehåller så många klyschor om och om igen. Därför blev det lite väl många låtar på "Alla hängda rövares själar".

Nu är Gatans Lag tillbaka igen, precis lagom till sommaren, den ultimata årstiden för bandets låtar som t.ex "Jag kommer hem" som innehåller en underbar och svängig refräng (medan verserna känns konstiga). Vad det gäller musik och texter har det inte flutit så mycket vatten under broarna, det är slagsmål, fyllor och brats som gäller. Utan någon tillstymmelse till slätstrukhet känns den här skivan lite gladare/popigare än tidigare med inslag av baktakt, saxofon, körsånger, gästsång (Körsbärsfettera gissar jag på?). 8 låtar på 34 minuter, ganska lång speltid, men då får man även ett nionde spår på köpet, en cover med egenkomponerad text. Dock kan jag inte lyssna på den ordentligt pga att sången gör mig generad, men det får vara upp till var och en att tycka. Sammanfattning, det är Gatans Lag, man vet vad man får, lagom doserat är dock bäst. "Jag kommer hem" och "Hårt mot hårt" platsar definitivt på sommarens blandband då det blir parkdricka av.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0